Drodzy Rodzice Zwróćcie się do specjalisty, gdy:
|
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ prowadzone w naszej szkole:
1. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Zajęcia adresowane są do uczniów, którzy z różnych przyczyn: osobowościowych, rozwojowych czy środowiskowych mają problemy w zakresie nawiązywania pozytywnych relacji z rówieśnikami i funkcjonowania w różnych sytuacjach społecznych.
Na zajęciach kształtowane są umiejętności emocjonalno-społeczne, takie jak:
- rozpoznawanie emocji własnych i innych osób, zdolność nazywania uczuć związanych z poczuciem porażki i sukcesu;
- komunikowanie emocji, umiejętne rozładowywanie negatywnych emocji;
- dostrzeganie i akceptowanie podobieństw i różnic dotyczących wyglądu, zainteresowań, rodziny, akceptowanie poglądów, gustów i odmienności fizycznej innych, dostrzeganie potrzeb innych,
- budowanie pozytywnego obrazu siebie, dokonywanie samooceny, określanie swoich mocnych stron, znajomość swoich zalety – myślenie o sobie w sposób pozytywny,
- umiejętność rozróżniania zachowań pozytywnych i negatywnych, znajomość zachowania prowadzącego do poczucia szczęścia,
- odnoszenie się z szacunkiem i zrozumieniem do słabszych, starszych i niepełnosprawnych,
- reagowanie z empatią i zrozumieniem na potrzeby innych, podejmowanie działań na rzecz innych,
- dzielenie się z innymi własnymi doświadczeniami i przeżyciami,
- podejmowanie prób rozwiązywania sytuacji trudnych,
- odzwierciedlanie swych przeżyć i uczuć poprzez różne formy artystycznego wyrazu,
- kształtowanie umiejętności autoprezentacji,
- kształtowanie pozytywnych odczuć w kontaktach z drugim człowiekiem.
2. Zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się
Podczas zajęć rozwijających umiejętność uczenia się uczeń poznaje techniki i metody aktywizujące, sposoby ich zastosowania w praktyce oraz doświadczanie, które z nich są najskuteczniejsze w kontekście indywidualnych predyspozycji oraz stylu uczenia się.
Po rozpoznaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz wiedzy i doświadczeń uczestników związanych z procesem uczenia się prowadzący zajęcia ustala umiejętności, postawy, które należy u nich rozwijać/kształtować. Do szerokiego katalogu komponentów uczenia się (który jest listą otwartą), należą np.:
- świadomość swoich mocnych i słabych stron, zainteresowań, dążeń, preferowanych sposobów uczenia się,
- motywacja wewnętrzna,
- samodzielność w planowaniu, organizowaniu, podejmowaniu działań zmierzających do zwiększenia skuteczności własnego uczenia się,
- gospodarowanie czasem,
- odpowiedzialność za własny rozwój,
- gotowość do badania, odkrywania nowej wiedzy i jej praktycznego zastosowania w różnych kontekstach, aktywność intelektualna, w tym procesy poznawcze: klasyfikowanie, analizowanie, uogólnianie, abstrahowanie, pamięć, uwaga
- analiza informacji i ich selekcja oraz wybór w zależności od celu,
- rozwiązywanie problemów,
- redagowanie notatek,
- wykorzystywanie informacji zwrotnej do samooceny i ustalania dalszej drogi działania,
- gotowość do uczenia się na błędach, ponoszenia porażek, dostrzegania postępu.
3. Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej (zwanej również terapią wychowawczą), ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w szkole. Zajęcia mają za zadanie rozwijać oraz aktywizować funkcje osobowościowe i intelektualne dziecka, oraz pomóc mu w pełni uczestniczyć w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
W czasie zajęć wykorzystywane są najnowsze metody wspomagania rozwoju psychofizycznego, poprawy efektywności przyswajania treści programowych, korygowania i kompensowania zaburzeń funkcji poznawczych poprzez:
- ćwiczenie poprawy koncentracji uwagi na danej czynności, spostrzegawczości,
- ćwiczenie poprawy pamięci i logicznego myślenia,
- doskonalenie sprawności ruchowej,
- polepszanie funkcji wzrokowej wraz z funkcją orientacji przestrzennej,
- usprawnianie funkcji słuchowej,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli,
- poprawę umiejętności czytania,
- usprawnianie integracji percepcyjno-motorycznej,
- doskonalenie umiejętności pisania,
- poprawę umiejętności liczenia wraz wykonywaniem średniej trudności działań matematycznych,
- ulepszanie umiejętności stosowania poprawnej ortografii.
4. Zajęcia wyrównawcze z języka polskiego oraz matematyki
Zajęcia adresowane do uczniów, którzy z różnych przyczyn przejawiają problemy w nauce. Na zajęciach wyrównawczych uczniowie mają okazję wyrównać braki oraz poćwiczyć bieżący materiał.